Våre Medlemsaktiviteter

Bueskyting

Foreningen har en aktiv gjeng med bueskyttere som møtes hver søndag i sommerhalvåret på storjordet på Domkirkeodden. Der møtes vi for hyggelig samvær, pil og bue snakk og litt skyting på blink.

Det er lav terskel, og humor og latter er en viktig del av det. Her ønskes nybegynnere så vel som veteraner velkommen

Festivaler

Deltagelse på festivaler er viktig aktivitet for foreningen. Vi reiser rundt på forskjellige tilstelninger, tar med oss telt og utstyr, setter opp leir, tar på oss draktene våre for å kjenne en liten flik av historien komme til live sammen med gode venner og likesinnede.

Søm og tekstilhåndtverk

Søm og tekstil er en sentral del av aktivitetene i foreningen. De fleste av oss har i større eller mindre grad sydd våre egne drakter som brukes på festivaler og i lystige sammenkomster.

Vi har mange erfarene og dyktige mennesker med lang fartstid med nål og tråd, som med glede stiller opp med råd.

Og er du ikke interessert i nål og tråd, er det også muligheter til å få hjelp i foreningen med å beskaffe drakt. Byttehandler, en god gammel tradisjon, er en fin måte å skaffe seg det en trenger på.

Kurs og workshops

Vi møtes også utenfor festivaler, dette være seg for dugnad og reperasjoner, men like mye så samles vi for å holde kurs og foredrag, og generelt dele erfaringer og kunnskap.

Derfor holder vi kurs i en rekke middelalder relaterte tema for medlemmene våre. I tillegg til kurs arrangerer vi Workshops, og håndverks samlinger der man kan delta med både det ene og andre av hånd arbeid.

Metall og trehåndverk

Vi er glade i alle former for håndverk i foreningen, og vi er så heldige og ha mange dyktige håndverkere med oss. Innenfor metall og tre jobbes det med treskjæring, snekring, pil og buemaking. Vi har til og med en smie vi drar fram når anledningen byr seg.

Alt dette skjer med et fokus på historisk håndverk og materialer. Alle håndverkerne våre deler gjerne på kunnskapen sin og svarer på spørsmål og hjelper de som er interesserte.

Medlemsmøter

Medlemsmøtene våre er en månedlig begivenhet der vi møtes i sosialt uformelt lag. Disse møtene avholdes den 3. tirsdagen hver mnd i Drengestukjelleren på Domkirkeodden (se kalender). Her kan man ta med seg noe og sysle med i godt selskap. Det diskuteres nyheter og kommende aktiviteter.

Dette er ofte det første møtet med foreningen for mange, og interesserte er hjertelig velkommen til medlemsmøtene våre.

Matlaging

Middelalder mat er et fasinerende tema. I foreningen er det mye interesse for å utforske denne kulinariske verdenen. Ved noen av tilstelningene våre disker vi opp med god hjemmelaget middelalder mat.

Festmiddager og oppdrag er en glimrende mulighet til å lære seg mer om mat tradisjonene som var sentrale i denne tiden.

Blankvåpen

Er du interessert i hvordan man brukte blank våpen i strid i middelalderen er dette for deg. Vi har en gruppe med dedikerte riddere i foreningen som trener og sloss mens de undersøker hvordan det var å være i strid.

Ridderne våre er meget kunnskapsrike, og i tillegg til å slå hverandre om ørene med metall biter, holder de gjerne foredrag og demonstrasjoner i både våpen, rustning og stridsteknologi fra denne tiden.