Nytt fra Styret okt. 2022

Hei alle medlemmer i Middelalderforeningen i Hedmark

Jeg spurte på torsdagens medlemsmøte om «nytt fra styret» kunne være interessant å få inn på sidene våre og fikk et unisont «ja» til svar, så da får jeg vel svare opp mine egne gode ideer og produsere foreningens første «nytt fra styret». Jeg fikk også en kommentar fra Jon om at han syntes jeg kunne ha presentert meg selv litt bedre, så da svarer jeg opp den litt også.

Da Per i høst valgte å trekke seg fra vervet som leder gjorde valgkomiteen en iherdig innsats for å finne en kandidat til å ta på seg vervet. En av de forespurte var meg, Vibeke, og jeg skal være den første til å innrømme at jeg brukte god tid til å tenke meg om. Jeg har hatt en periode i styret i foreningen tidligere, men trakk meg litt tilbake for noen år siden da hjemmefronten krevde sitt av min tid. I coronaperioden har jeg vært et ganske usynlig medlem, men interessen for historien og gledene foreningen har gitt meg var ikke glemt. Da hjemmefronten nå har begynt på videregående og synes det er helt greit at mamma ikke er hjemme og maser, så ble opptellingen at jeg igjen hadde tid til å prioritere å bruke mer av tiden min på meg og mine interesser, og med det ga jeg mitt «ja» til kandidatur til valgkomiteen.

Jeg benytter anledningen, igjen, til formelt å takke for tilliten dere ga meg på det ekstraordinære årsmøtet, da dere valgte å støtte en lederkandidat som noen av dere knapt kjente og som ikke var tilstede på møtet engang. Den dere har tiltrodd ledervervet er altså Vibeke, bosatt i Ottestad, med samboer og en junior som akkurat har begynt på videregående. Jeg satte mine ben i middelalderforeningen på ett sykurs for 12, eller var det 13, år siden. Etter det tok det ikke lang tid før jeg ble varamedlem i styret. Karrieren min begynte via bueskyting og jeg har vært igjennom den obligatoriske runden med blåmerker oppover hele innsiden av armen. Jeg har også vært en liten tur innom blankvåpenmiljøet uten å gjøre noen karriere der. Jeg synes det er gøy å prøve meg på nye håndverk, men det er heldigvis ikke alle jeg har blitt like ivrig på å fortsette med. Matlaging og eksperimentering med historiske oppskrifter har også gitt meg mange fine opplevelser. Og jeg synes det er både spennende og gøy med både middelalder og viking

Siden det ekstraordinære årsmøtet så har jeg benyttet noe av tiden til å få litt oversikt, lese tilbakemeldingene og evalueringen av festivalen som kom på møtet og starte jobben sammen med styret. Vi har hatt to styremøter og jeg synes vi har kommet godt i gang. Kort oppsummert så har vi tatt inn over oss ønsket om flere kontaktpunkter enn medlemsmøte en gang i måneden og jobber med å finne en løsning på dette. Frem til jul beholder vi opprinnelig møtefrekvens. Vi har snakket litt om samarbeid med museet og prøver å få et tettere og bedre samarbeid på plass slik at vi kan ha enda større glede av hverandre fremover. Og med det har vi invitert Ranveig til å ta oss med på omvisning på museet på neste medlemsmøte.

Jeg gleder meg til det som ligger foran oss og håper dere vil være med meg og styret og videreutvikle foreningen vår og lære mer om historien og gjenskape denne.

Julebord Avlyst

Statister til Hamarkrøniken 2022